HTML

India... az India!

Már egy ideje Indiával kelek és fekszem. Volt már néhányszor, hogy Indiában keltem és feküdtem. Reméltem, nem kell sokat várni, hogy újra így legyen. És itt vagyok újra :) A blog régebbi bejegyzései közt megannyi útleírást, az újabbak között véleményeket, kultúrtörténeti és irodalmi írásokat, fordításokat is talál a Kedves Olvasó. Őszintén remélem, úgy érzik majd, nem sok másik olyan forrás akad, amely ilyen rálátást kínál napjaink Indiájára.

Hirdetés

Facebook

2016. április 05. पेतॅर

Meddig számít még a bőrszín?

Ma megjelent egy cikk: Ki legyen az év hétköznapi roma hőse? Figyelmet érdemlő ez a tíz életpálya!

Korábban Magyarországon, ha sok rosszat nem is, de sok jót sem gondoltam cigány honfitársainkról. És nem hittem magamat érintettnek a gondjaikban. Csakhogy sajnos több magyar ismerősömnek, ha nem is vallják be elsőre, az indiaiakról ez ugrik be: cigány. Hmm. Nyilván, hiszen a cigányok Észak-India nyugatibb részéből származnak, és így megjelenésük megfelel sok – ma elég különböző társadalmi csoportokhoz tartozó – dél-ázsiaiénak, leszámítva a kimondottan sötét bőrűeket. Mégis, ettől mindig nagyon szomorú és bosszús vagyok, hiszen fehér magyarként nekem sincs semmi közöm az angol gyarmatosok korábbi itteni történetéhez, és – jóllehet persze ők kizsákmányolni, nem küszködni jutottak el Indiába – minden lehető módon próbálom elkerülni, hogy utánuk ítéljenek meg — „pofára”.

De mindegy, én sosem kötöttem össze fejben a mai cigányokat a mai indiaiakkal. Akkor? Tanulmányaim során az indiai társadalommal foglalkozom, amely rendkívül rasszista (igen, ki ne hallott volna már a kasztrendszerről, amely még a legutóbbi miniszterelnökük szerint is éppen erről szól). Én ideát kezdettől fogva hangosan szót szoktam emelni az egyenlő bánásmódért, a teljesen irracionálisnak tűnő megkülönböztetési módok ellen, ezért aztán lassan rá kellett döbbennem, hogy ha szavahihető akarok maradni, a saját házam táján is érdemes sepregetni. Íme, pár gondolat.

img_3286.jpg

Egy indiai magazin két szemközti oldala: falusi valóság és az elmaradhatatlan ékszerreklám...

Az indiai társadalom negyedét-harmadát se kitevő három felső kasztbeli (szavarna), "nemes" indiaiak az összes alattuk állóra, a közrendűek pedig az alávetettekre (korábbi érinthetetlenek, mai szóhasználattal dalitok) általában – tisztelet a kivételnek – pont úgy néznek, mint ahogyan hazánkban eddig végig a cigányokra. Egy dalit lehet gazdag vagy tehetséges, a bráhmana meg koldus vagy a világ barma, de attól az uralkodó közfelfogás szerint a dalit az dalit, egy bráhmana meg bráhmana. Vannak persze különbségek is, pl. Indiában nem beszélnek "dalitbűnözésről", Magyarországon meg nem a társadalom túlnyomó többségét „cigányozzák le” minden pillanatban. De a lekezelés és megbélyegzés foka, a személyes élettérből való kirekesztés igénye ettől még vetekszik.

Négy Indiában eltöltött esztendő után, amikor az alábbi tablóra pillantottam, még a cím elolvasása nélkül én nyilvánvalóan nem cigányokat, hanem indiai értelmiségieket (és történetesen zömmel felső kasztúakat) láttam, akik itt a barátaim lehetnek, tanáraim, akikre felnézek, vagy pedig egy start-up cég tulajdonosa, akiről valamelyik vezető hetilapban olvasok. Sorolhatnám. Aztán a címet elolvasva látom, hogy mindennapi roma hősökre lehet szavazni, akik közül többen egy indiaihoz fogható nyomortelepről nőtték ki azt a ruhát, amelyet eddig magyar társadalmunk nekik szánt. Mondjuk onnantól kezdve, amikor több száz éve, de akár a 20. század eleji földosztásokkor – eleink előre nem látása folytán – nekik már "nem jutott” föld. A dolgosnak se, az én nagyszüleim falujában legalább is.

kepernyofelvetel_48.png

A kitüntetésre nevezettek

Dél-Ázsia lakói évszázadokon át párhuzamos társadalmakat építettek. A másik rossz megélhetésének ezt a „csak nekünk ne kelljen” jellegű elviselését vagy jóváhagyását itt és Nyugaton is szokták az elfogadás iskolapéldájának gondolni. De nekem egyértelműnek tűnnek a negatív következmények. Ha a kiváltságosak mások egyéni jó tulajdonságainak figyelmen kívül hagyásával igyekszenek azokat távol tartani az anyagi és szellemi felemelkedéstől, az hosszú távon épp annyira segíti az ő boldogulásukat, mint ahogy a mából nézve az aranykalickában csücsülő dél-ázsiai elitét segítette. Rossz hatásfokkal. Közben mostanra úgy látom, hogy Magyarországon is létezik legalább egy hasonlóan párhuzamos társadalom. A vágyam az lenne, hogy ezt a gyatra állapotot közös társadalmi érdekünkben meghaladhassuk.

A cigányság Indiából való elszármazásáról itt olvashatnak egy rövidke összefoglalót A. L. Basham The Wonder that was India c. kultúrtörténeti munkájából, magyar fordításomban.

Szólj hozzá!

Címkék: roma cigány diszkrimináció nyomor kirekesztés kasztrendszer kaszt


A bejegyzés trackback címe:

http://indiaazindia.blog.hu/api/trackback/id/tr648566652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.